Drodzy Czytelnicy!

Zaproponowany tytuł kolejnego numeru kwartalnika nawiązuje do jednej ze sfer relacji duchownych najbardziej dziś opisywanych i ukazywanych w mediach. W znacznej mierze dotyczą one dramatycznie zaprzepaszczonych więzi z dziećmi, a wręcz przestępstw, jakich dopuścili się duchowni w ostatnich dziesięcioleciach. Mylne byłoby jednak przekonanie, że w takiej sytuacji należy jedynie nabrać dystansu do dzieci, by uniknąć problemów. Jakie zatem rozwiązania wychowawczo-duszpasterskie są trafne?

W NUMERZE M.IN.:

między pragnieniem Boga a pokusą

rozeznawanie pokus

„święty spokój”, czyli kilka słów o goryczy księdza

buława w księżowskim plecaku

na wojnie z diabłem

św. Jan Maria Vianney o pokusach i świętości

trudności z przyjmowaniem słowa Bożego

pomysły pierwszych apostołów na władzę i przywileje

modlitwa o łaskę płaczu

Benedykt XVI o brudzie w Kościele

choroby kurialne, czyli podszepty złego ducha

występowanie z Kościoła

 

 

PISZĄ M.IN.: K. Wons SDS, s. T. Paszkowska, A. Rusak, M. Zioło OCSO, A. M. Faszczowa, ks. A. Rybicki, ks. S. Haręzga, P. Szyrszeń SDS, P. Milcarek, ks. J. Szymik, D. Kowalczyk SJ, ks. P. Majer

 

Przed 18 laty, 4 lutego 1999 roku w Zgromadzeniu Sióstr Rodziny Betańskiej powstała Betańska Misja Wspierania Kapłanów - BMWK. Wyrosła ona z charyzmatu wspólnoty jako owoc adoracji Jezusa w Najświętszym Sakramencie w intencji kapłanów. Skierowana jest do wszystkich osób, które pragną modlić się za konkretnego kapłana przez całe swoje życie, stając się jego duchowym opiekunem.

Zadaniem Misji jest:

-  formacja ludzi świeckich do głębszego  poznania i zrozumienia daru kapłaństwa w Kościele,

-  wypraszanie świętości życia dla kapłanów,

-  dotarcie z modlitewnym wsparciem do każdego kapłana imiennie, aby ochraniać i wspierać jego posługę.

W artykule ks. Piotra Mazurkiewicza zamieszczonym w 73. numerze PASTORES (s. 137) początek zdania w drugim akapicie powinien brzmieć: Mogą zatem dziwić słowa skierowane przez francuskich duchownych do kard. Marca Ouelleta 14 października 2016 roku...

Za powstały błąd przepraszamy.

Drodzy Czytelnicy PASTORES!

W jutrzni Bożego Narodzenia Kościół będzie się modlił takimi słowami: "Na sianie Bóg się dał położyć / Nie gardząc nędznym stajni żłobem". Niech tajemnica Wcielenia pomaga nam przyjmować w pokorze nasze życie, łącznie z tym, co w nim nędzne i trudne. Nowonarodzony Chrystus niech wspiera Was i błogosławi we wszystkich zadaniach, pracy duszpasterskiej i dążeniu do świętości. Wesołych Świąt!

mt_ignore:

O rozmaitych odcieniach przemocy – w Kościele i wobec Kościoła – rozmawiano 9 grudnia, podczas spotkania, poświęconego tekstom, zamieszczonym w 73 numerze kwartalnika „Pastores”, które w większości poświęcone są temu zjawisku.

Uczestnicy dyskusji „Przemoc w Kościele?” zgodzili się, że zjawisko przemocy narasta. Księża - ks. Mirosław Cholewa, redaktor naczelny kwartalnika „Pastores” i ks. prof. Piotr Mazurkiewicz, pracownik Instytutu Politologii UKSW oraz sekretarz generalny Komisji Konferencji Episkopatów Unii Europejskiej COMECE w latach 2008-2012, bywali obiektami agresji słownej. Przemoc w internecie jest odbierana jako nieodłączny element mediów społecznościowych.

Ks. prof. Mazurkiewicz mówił o przemocy wobec ludzi Kościoła w społeczeństwach zachodnich, szczególnie we Francji i Belgii. Zdarza się, że nie robi ona już wrażenia na społeczeństwie, tak jak było, gdy władze zatrzymały w areszcie domowym episkopat Belgii, otwierały grobowce prymasów tego kraju, żeby je przeszukać.

Katolicka Agencja Informacyjna i Wydawnictwo „Bernardinum”

wraz z redakcją kwartalnika „Pastores”


zapraszają na konferencję prasową

pt. PRZEMOC W KOŚCIELE?

W spotkaniu udział wezmą:

ks. dr Mirosław Cholewa, redaktor naczelny „Pastores”

ks. prof. Piotr Mazurkiewicz, politolog UKSW, redakcja „Pastores”

Marcin Walczak, doktorant KUL, promocja „Pastores”

Konferencję poprowadzi red. Alina Petrowa-Wasilewicz, KAI

---------------------------------------------

Spotkanie odbędzie się w Domu Arcybiskupów Warszawskich

ul. Miodowa 17/19,

w piątek 9 grudnia 2016 o godz. 12.00.

Zapraszamy na XIX Targi Wydawców Katolickich w Lublinie, a na nich zwłaszcza na stanowisko Wydawnictwa Bernardinum, gdzie będzie można kupić kilka ostatnich numerów PASTORES w atrakcyjnej cenie. Szczegóły: http://archidiecezjalubelska.pl/blog/xix-targi-wydawcow-katolickich-17-19-11-2016/

Drodzy Czytelnicy!


Chrześcijaństwo to nie jest wygodna religia jedynie dla sytych, wręcz przeciwnie (J. V. Schall SJ). Kościół poddawany jest przemocy od początku swojego istnienia, co zapowiedział już sam Chrystus Pan (J 15,20). Każde pokolenie musi podjąć refleksję, jak odnosić się do przemocy, której jesteśmy brutalnie lub w sposób bardziej zawoalowany poddawani, zarówno przez obcych, jak i przez swoich.

 

1. Jaka przemoc? Spotykamy się z wieloma jej przejawami, tak w historii, jak współcześnie. Jednym z nich jest wzbudzanie agresji wywodzącej się z fałszywych pobudek religijnych w islamie, o czym wspomniał w Ratyzbonie papież Benedykt XVI, cytując bizantyjskiego cesarza, Manuela II Paleologa (ks. A. Halemba). Z kolei Kościołowi zarzuca się stosowanie przemocy, przytaczając działania inkwizycji, która przecież była inicjatywą świeckich władz, by stawiać granice bezprawiu i bronić ładu społecznego (G. Górny). Także obecnie doświadczamy przekraczania utrwalonych tradycją granic estetycznych, moralnych oraz tematycznych, choćby w sferze kultury audiowizualnej (A. Regiewicz).

Jako duszpasterze spotykamy się z różnymi przejawami przemocy wobec nas podczas pełnionej posługi (ks. M. Cholewa, ks. B. Pergoł). Docierają do nas też ofiary przemocy domowej, dochodzi do aktów przemocy między księżmi, a także ze strony kleryków. Mogą wystąpić różne jej formy: atak słowny, fizyczny czy uporczywe milczenie i ignorowanie drugiego (J. Augustyn SJ).

Pod pretekstem przeciwdziałania przemocy wobec kobiet podważa się instytucję małżeństwa i rodziny (M. Jurek). Odpowiedzią na to ze strony Kościoła jest wzmożenie działań duszpasterskich dla dobra małżeństwa, zwłaszcza pomoc młodym przed zawarciem sakramentu i w pierwszych latach po jego zawarciu (ks. P. Mazurkiewicz). Ale także wyrazem troski o pokrzywdzonych i oszukanych małżonków jest uproszczenie procedury pomocnej przy stwierdzaniu nieważności małżeństwa (T. Wytrwał OP).


2. Jak reagować na przemoc? Najważniejszą odpowiedź daje Chrystus Pan, gdy cierpliwie znosi mękę i przyjmuje haniebną śmierć na krzyżu (ks. M. Warowny). Szczególna odpowiedzialność w prowadzeniu owczarni Pana właściwą drogą spoczywa na pasterzach Kościoła (G. Pani SJ).

Heroicznym sposobem naśladowania Chrystusa jest męczeństwo, jak również obecność wśród wyznawców islamu, czy praca z prostytutkami lub trwanie brata zakonnego w ubóstwie i prostocie (świadectwa). Niekiedy ludzie Kościoła podejmowali wprost walkę obronną przed prześladowaniami (M. Kotyński CSsR). Jednak zasadniczym sposobem ewangelicznej reakcji na przemoc jest modlitwa za agresorów, gotowość przebaczenia i miłość nieprzyjaciół (A. M. Faszczowa). Trzeba w tym wszystkim roztropności i nieskazitelności, aby nie izolując się od wrogów, być dla nich żywą Ewangelią (ks. S. Haręzga). Moc życia ewangelicznego nie wynika z nas samych – to Duch Święty Pocieszyciel uzdalnia do składania świadectwa (A. Jerominek MIC).


Co Bóg, który ostatecznie „zawsze stawia na przyszłość, na jutro” (ks. W. Bartkowicz), chce nam powiedzieć, nie tylko na zakończenie Roku Miłosierdzia, w kwestii miłości miłosiernej?


KS. MIROSŁAW CHOLEWA

Copyright: Wydawnictwo BERNARDINUM Sp. z o.o.