Autor książki przez 33 lata pracował na misjach w Brazylii. Opublikował wiele pomocy duszpasterskich. Ponad 12 lat reda-gował komentarz do Magnificat i wydał go w miejscowym języku. Motywem przewodnim jego studiów, wykładów, misji ludowych, refleksji i lektur było odkrywanie znaczenia Pieśni Matki Jezusa – rewolucyjnej dla kształtowania pobożności i wiary. Józef Grzywacz CSsR zwrócił także uwagę na społeczny wymiar słów Maryi, z którą Kościół wyśpiewuje świętość, sprawiedliwość i miłosierdzie Boga.
Choć słowa Matki Pana wydają się być bardzo osobiste, to wybrzmiewa w nich otwartość na innych, solidarność z ubogimi. Jej słowa wyrażają przekonanie, że możliwa jest przemiana, której Bóg dokonuje i która wykracza poza sferę religijną, obejmując również ludzkie relacje w życiu ekonomicznym. W ten sposób z opracowania wyłania się Maryja jako Prorokini nowego życia. Autor czytał Magnificat w duchu lectio divina, głosił słowo, nawiązując do obietnic zawartych w tym hymnie, i podejmował inicjatywy duszpasterskie, które miały być wyrazem życia jak Maryja. Sam przyznaje, że korzystał z wielu komentarzy, ale bardzo uważnie, zdawał sobie bowiem sprawę z tego, że hymnu Matki Jezusa i Kościoła nie można pozbawić zawartej w nim Dobrej Nowiny. W kolejnych rozdziałach książki przedstawił to, co powiedzieli egzegeci i teologowie, do czego doszli uprawiający mariologię społeczną, oraz swoje osobiste dopowiedzenia. Co więcej, napisał też swój Magnificat i do tego zachęcał innych. Omawianej publikacji towarzyszy bibliografia, która pozwala zapoznać się z komentarzami na temat Magnificat powstałymi w Ameryce, w Europie, napisanymi przez papieży, jak również teologów obojga płci. Prawdą jest, że od strony egzystencjalnej inaczej czytają Pieśń Maryi duszpasterze i liderzy maryjni, mężczyźni, a inaczej kobiety. Autor podszedł do tego zagadnienia w duchu Jana Pawła II, który w oparciu o przesłanie mariologiczne starał się ukazać geniusz kobiecy. Wydaje się, że tak zredagowana w Ameryce Południowej książka może być inspiracją dla teologów i duszpasterzy w Polsce. Tutejszemu Kościołowi nie jest obcy społeczny wymiar pobożności, zwłaszcza maryjnej. Na pierwszy plan wybija się raczej przesłanie z Kany Galilejskiej i z testamentu Jezusa na Golgocie. Jednak Magnificat zdaje się pozostawać w cieniu.
kp
PASTORES 106 (1) 2025