Tytuł książki nie powinien zmylić czytelnika. Nie jest ona prostym poradnikiem – to przewodnik po gąszczu realiów współczesnego świata. Zebrane w zbiorze pisma powstały w kontekście wielkich napięć politycznych, ideologicznych i kulturowych między Zachodem a Rosją i jej satelitami, napięć grożących wojną. Fulton J. Sheen uczy odczytywać tę złożoną rzeczywistość po katolicku, czyli zgodnie z wiarą przeżywaną rozumnie i ofiarnie, bez lęku przed światem, dociekliwie szukającą obiektywnej prawdy.
Nieprzeciętny i wszechstronny umysł autora, jego rozległa wiedza i znakomita orientacja w wielu dziedzinach – wszystko to zostało oddane Bogu i służy głoszeniu nieskażonej błędem nauki Kościoła. Sheen błyskotliwie rozprawia o aniołach, żołnierzach, gospodarce, małżeństwie, przestępczości młodocianych, o wolności, o wychowywaniu dzieci. Nie unika zaskakujących skojarzeń i lapidarnych sformułowań: „małżeństwo jest w pewnym sensie jak bagaż: znajdziesz w nim tylko to, co tam spakowałeś”; „Chrześcijaństwo Różowej Pigułki (...) poprawia nastrój, rezygnując z ołtarza na rzecz kozetki psychoanalityka i z Krzyża na rzecz służby zdrowia”. Cenne są rozważania np. nad grzechem i winą na podstawie analizy Makbeta czy „pięć kroków w leczeniu alkoholizmu”, wpisanych w przypowieść o synu marnotrawnym. Autor łączy gorzką wiedzę o duchowej nicości Zachodu z wyostrzoną świadomością istoty komunizmu. „Zachodni ateizm – pisze – to bałwochwalstwo, w którym jednostka ludzka udaje bóstwo. (...) Ateizm komunistyczny przeciwnie – nie jest odrzucaniem Boga, jest raczej rzucanym Bogu wyzwaniem”. Komuniści „działają i planują, myślą i agitują przeciwko Niemu, podczas gdy my działamy i planujemy tak, jakbyśmy o Nim zapomnieli”. Co może ocalić świat i zapewnić mu pokój? Postawa ofiary, nieodrzucanie krzyża i prowadzenie „wojny z tym, co niskie i zgniłe w nas samych”. Jeżeli bowiem „zamiast się bać wirusów i komunistów, zaczniemy się bać zniszczenia naszego porządku moralnego; jeżeli odtworzymy świętość domu i małżeństwa, wychowamy dzieci w dyscyplinie prawa moralnego, to mniej się będziemy lękać nieprzyjaciela. Bo jeśli Bóg z nami, któż przeciwko nam?”.
ak
PASTORES 105 (4) Jesień 2024