Co daje obecność księży w mediach społecznościowych? Czy wpis na Facebooku albo wideo na TikToku może kogoś nawrócić? Czy migawki z codziennego życia księdza mogą zmienić czyjeś spojrzenie na Kościół, Boga, wiarę? Czy duchownym łatwiej zgorszyć czy zbudować innych zdjęciem wrzuconym spontanicznie na Instagrama?


Ideał kapłańskiego konta

Na początku warto się zastanowić, jaka obecność księży w mediach jest najbardziej ewangeliczna. Jaki może być ideał kapłańskiego konta w social mediach?
Jeśli przyjrzymy się oczekiwaniom stawianym duchownym w ostatnim czasie przez wierzących (mniej lub bardziej) Polaków, widać wyraźnie, że oczekiwania są dwa: to stara, dobra pobożność, zwana często ogólnie duchowością, oraz autentyczność. Ksiądz ma wierzyć w Boga i o Nim mówić, podpowiadać dobre praktyki religijne, mieć czas na rozmowę o wątpliwościach i odkryciach wierzących, głosić Ewangelię i w widoczny sposób nią żyć, ale nie musi być „ziemskim aniołem”, który nie przeżywa trudności i nie ma wątpliwości. Ludzie chcą, by ksiądz był sobą i dzięki temu utwierdzał ich w przekonaniu, że warto wierzyć; szanują jego zmagania z wątpliwościami, nie chcą jednak, by jego życie prywatne było zaprzeczeniem tego, co głosi, a słabości gorszyły tych, którzy je zobaczą.
Właśnie taki profil duchownego:… (…)


Więcej przeczytasz w najnowszym numerze kwartalnika PASTORES 102 (1) Zima 2024.


MARTA ŁYSEK (ur. 1985), teolog, pisarka i dziennikarka, twórczyni ewangelizacyjnego bloga Maluczko, współautorka m.in. „Notesów duchowych” do rozważania Ewangelii i autorka dwóch powieści kryminalnych: Na uwięzi oraz Ciało i krew.

Pastores poleca