W jednym ze swoich felietonów abp Fulton J. Sheen pisał: „Do poznania, jak dobry jest Bóg, prowadzą dwie drogi: jedna – to nigdy Go nie tracić, a druga – stracić Go i odnaleźć na nowo”1. Ta krótka sentencja wyraża z jednej strony tajemnicę Jezusa – Syna Bożego, który poznał dobroć Ojca, będąc w jedności z Nim w ciągu całej swojej historii, także w chwilach największych przeciwności.
Z drugiej natomiast opisuje drogę uczniów, którzy musieli przekreślić własną, triumfalistyczną wizję Boga, żeby poznać Jego prawdziwe oblicze w ukrzyżowanym i zmartwychwstałym Chrystusie. Kontemplując tajemnicę Jezusa, uczniowie zrozumieli ponadto, że chcąc posiąść życie, muszą wyjść poza własne projekty – muszą je zniszczyć (takie jest znaczenie greckiego czasownika apollymi w Łk 9,24).
Tryptyk o uczniach
W każdej Ewangelii synoptycznej można wyodrębnić teksty o formacji uczniów. Kształtowanie dojrzałych postaw dokonywało się nie tylko poprzez nauczanie, ale także i nade wszystko przez doświadczenie. Dobrym przykładem jest tryptyk o uczniach, który skomponował św. Łukasz w 9. rozdziale Ewangelii. Obejmuje on trzy sceny: rozmnożenie chleba (ww. 12-17), wyznanie Piotra – zapowiedź śmierci i zmartwychwstania Jezusa – warunki naśladowania (ww. 18-27) oraz przemienienie Jezusa (ww. 28-36). (…)
Więcej przeczytasz w najnowszym numerze kwartalnika PASTORES 104 (3) Lato 2024.
1 F. J. Sheen, Proste prawdy na całe życie, tłum. J. P. Laskowski, Wydawnictwo AA, Kraków 2021, s. 18.
KS. PIOTR KOT (ur. 1975), biblista, teolog, wikariusz biskupi ds. ewangelizacji i formacji chrześcijańskiej diecezji legnickiej, rekolekcjonista. Opublikował m.in. książki: Targumy a Pierwszy List św. Jana: literacko-teologiczne związki tradycji targumicznej o Kainie i Ablu (TNRdz 4,1-17) z Pierwszym Listem św. Jana, Szkice biblijne – w namiocie Słowa oraz Radości i smutki świętego Józefa.