Amnon i Absalom są braćmi, obaj są synami króla Dawida, potencjalnymi przeciwnikami w walce o sukcesję na tronie Izraela. Tamar jest siostrą Absaloma i przyrodnią siostrą Amnona. Postacie Amnona i Absaloma są umieszczone w drugim łuku narracyjnym cyklu Dawida, który zaczyna się w 7. rozdziale Drugiej Księgi Samuela, kiedy Bóg obiecuje królowi Izraela, że zbuduje mu dom, czyli dynastię.
Jak pisze biblista Jean-Pierre Sonnet, „proroctwo Natana, symboliczny przykład dalekosiężnej przepowiedni, daje początek dalszemu ciągowi cyklu Dawida w historii jego «domu» – a zatem trudnym i zmiennym kolejom jego ojcostwa – i przedstawia kontekst dla zrozumienia wszystkiego, co się wydarzy” [2]. Zwłaszcza problematyczne postacie Amnona i Absaloma zostają ukazane w świetle wyroku na Dawida przekazanego przez proroka Natana z powodu zbrodni popełnionych przez króla: „Zabiłeś mieczem Chittytę Uriasza, a jego żonę wziąłeś sobie za małżonkę. Zamordowałeś go mieczem Ammonitów. Dlatego właśnie miecz nie oddali się od domu twojego na wieki, albowiem Mnie zlekceważyłeś, a żonę Uriasza Chittyty wziąłeś sobie za małżonkę” (2 Sm 12,9-10). W jaki zatem sposób miecz, czyli wojna, będzie się srożyć nad rodziną Dawida?
Amnon to człowiek chory i okrutny. Jego wynaturzona emocjonalność zaciąży na domu Dawida, otwierając serię konfliktów, które będą się ciągnąć przez długie lata. Absalom natomiast w porównaniu z Amnonem jest… (…)
[1] Amnon, Tamar e Assalonne. Amore e odio tra i figli d Davide, „La Civiltà Cattolica”, 4172/2024, s. 118-129. Drobne skróty pochodzą od Redakcji.
[2] J.-P. Sonnet, L’alleanza della lettura. Questioni di poetica narrativa nella Bibbia ebraica, Roma, Gregorian & Biblical Press – San Paolo 2011, s. 152.
Więcej przeczytasz w najnowszym numerze kwartalnika PASTORES 107 (2) 2025.
VINCENZO ANSELMO SJ (ur. 1979), biblista, wykładowca na Papieskim Wydziale Teologicznym Południowych Włoch.