Amnon i Absalom są braćmi, obaj są synami króla Dawida, po­tencjalnymi przeciwnikami w walce o sukcesję na tronie Izraela. Tamar jest siostrą Absaloma i przyrodnią siostrą Amnona. Postacie Amnona i Absaloma są umieszczone w drugim łuku narracyjnym cyklu Dawida, który zaczyna się w 7. rozdziale Drugiej Księgi Sa­muela, kiedy Bóg obiecuje królowi Izraela, że zbuduje mu dom, czyli dynastię.


Jak pisze biblista Jean-Pierre Sonnet, „proroctwo Natana, symboliczny przykład dalekosiężnej przepowiedni, daje początek dalszemu ciągowi cyklu Dawida w historii jego «domu» – a zatem trudnym i zmiennym kolejom jego ojcostwa – i przed­stawia kontekst dla zrozumienia wszystkiego, co się wydarzy” [2]. Zwłaszcza problematyczne postacie Amnona i Absaloma zostają ukazane w świetle wyroku na Dawida przekazanego przez pro­roka Natana z powodu zbrodni popełnionych przez króla: „Zabi­łeś mieczem Chittytę Uriasza, a jego żonę wziąłeś sobie za mał­żonkę. Zamordowałeś go mieczem Ammonitów. Dlatego właśnie miecz nie oddali się od domu twojego na wieki, albowiem Mnie zlekceważyłeś, a żonę Uriasza Chittyty wziąłeś sobie za małżonkę” (2 Sm 12,9-10). W jaki zatem sposób miecz, czyli wojna, będzie się srożyć nad rodziną Dawida?

Amnon to człowiek chory i okrutny. Jego wynaturzona emocjo­nalność zaciąży na domu Dawida, otwierając serię konfliktów, które będą się ciągnąć przez długie lata. Absalom natomiast w porów­naniu z Amnonem jest… (…)

 

[1] Amnon, Tamar e Assalonne. Amore e odio tra i figli d Davide, „La Civiltà Cat­tolica”, 4172/2024, s. 118-129. Drobne skróty pochodzą od Redakcji.

[2] J.-P. Sonnet, L’alleanza della lettura. Questioni di poetica narrativa nella Bibbia ebraica, Roma, Gregorian & Biblical Press – San Paolo 2011, s. 152.


Więcej przeczytasz w najnowszym numerze kwartalnika PASTORES 107 (2) 2025.


VINCENZO ANSELMO SJ (ur. 1979), biblista, wykładowca na Papieskim Wy­dziale Teologicznym Południowych Włoch.


Pastores poleca